Šablony a zástupné znaky

Při práci s šablonami je klíčové pochopit koncept zástupných znaků. Tyto speciální označení slouží k dynamickému nahrazování hodnot a textu ve šablonách, čímž výrazně zvyšují flexibilitu a efektivitu procesu tvorby obsahu. V tomto článku se zaměříme na základní principy práce se zástupnými znaky a jejich význam v kontextu poskytnutých proměnných.

Co jsou zástupné znaky?

Zástupné znaky jsou klíčovými stavebními kameny šablon, které slouží k označení konkrétních míst v textu, kde bude probíhat nahrazování hodnotami. Tato označení mohou být od jednoduchých textových po složité podmínkové konstrukce. Jsou navrženy k identifikaci proměnných, bloků textu a dalších prvků, které budou následně doplněny konkrétními informacemi z externích zdrojů.

Typy zástupných znaků

Existuje několik typů zástupných znaků, z nichž každý má svůj specifický účel a přínos. Mezi nejběžnější patří:

  • Klasické zástupné Znaky: Tyto označují místa, kam bude dosazován text, například: {{reklamace-jmeno}}.
  • Podmínkové zástupné znaky: Umožňují dynamické větvení obsahu na základě podmínek, jako je: {{#reklamace-jmeno}} obsah {{/reklamace-jmeno}}.

Těmito zástupnými znaky lze vytvářet šablony, které jsou schopny inteligentně reagovat na různorodé informace poskytnuté prostřednictvím proměnných.

V šablonách není pouze možné vkládat statický text nebo hodnoty, ale také dynamicky kontrolovat, zda jsou hodnoty za zástupnými znaky vyplněné či prázdné. Tato funkcionalita umožňuje flexibilní nastavení obsahu šablon na základě konkrétních podmínek. Níže jsou uvedeny příklady použití.

Kontrola, zda je hodnota vyplněná

{{#reklamace-jmeno}} Tento text se zobrazí, když je hodnota jména zákazníka vyplněna. {{/reklamace-jmeno}}

V tomto příkladu se text uvnitř bloku mezi {{#reklamace-jmeno}} a {{/reklamace-jmeno}} zobrazí pouze tehdy, když je hodnota jména zákazníka vyplněna.

Kontrola, zda je hodnota prázdná

{{^reklamace-jmeno}} Tento text se zobrazí, když je hodnota jména zákazníka prázdná. {{/reklamace-jmeno}}

Naopak v tomto příkladu se text uvnitř bloku mezi {{^reklamace-jmeno}} a {{/reklamace-jmeno}} zobrazí pouze tehdy, když je hodnota jména zákazníka prázdná nebo není vyplněna.

Důležité

Je klíčové dodržovat syntaxi těchto kontrolních bloků. Při použití bloku {{#reklamace-jmeno}} by měl být odpovídající konec bloku uveden jako {{/reklamace-jmeno}}. Totéž platí pro blok s kontrolou prázdnosti, kde je začátek bloku označen jako {{^reklamace-jmeno}} a konec bloku jako {{/reklamace-jmeno}}.

Tímto způsobem lze efektivně ovládat obsah šablon a generovat personalizovaný výstup na základě konkrétních podmínek. Ujisti se, že tyto kontrolní bloky jsou správně strukturovány, aby nedošlo k chybám při generování e-mailu, SMS nebo PDF dokumentu.

Přehled zástupných znaků

Zástupné znaky pro reklamace

Zástupný znakPopisPříklad
{{reklamace-jmeno}}Jméno zákazníkaJan Novák
{{reklamace-telefon}}Telefon zákazníka+420777777777
{{reklamace-email}}E-mail zákazníkatest@test.cz
{{reklamace-mesto}}Město zákazníkaPraha
{{reklamace-ulice}}Ulice zákazníkaPražská
{{reklamace-psc}}PSČ zákazníka10000
{{reklamace-firma}}Název firmy zákazníkaMoje Firma
{{reklamace-ico}}IČO zákazníka11111111
{{reklamace-kod}}Kód reklamace (vygenerováno systémem)TEST/2023/1
{{reklamace-datum}}Datum přijetí reklamace20.3.2023
{{reklamace-datumNakupu}}Datum nákupu20.3.2022
{{reklamace-doklad}}Číslo dokladuFA0001
{{reklamace-pozadovaneVyrizeni}}Požadovaný způsob vyřízeníVrácení zboží, Sleva z ceny zboží
{{reklamace-zavada}}Závada produktuNefunkční
{{reklamace-produkt}}Název produktuMůj produkt
{{reklamace-pocet}}Počet produktů2
{{reklamace-kodProduktu}}Kód produktuT2
{{reklamace-cena}}Cena produktu123
{{reklamace-mena}}MěnaCZK
{{reklamace-ean}}EAN produktu1234567890123
{{reklamace-zpusobVyrizeni}}Způsob vyřízení reklamaceZamítnuto
{{reklamace-datumVyrizeni}}Datum vyřízení reklamace18.3.2023
{{reklamace-vyrizeniKomentar}}Komentář k vyřízeníLibovolný komentář k vyřízení např.: důvod pro zamítnutí

Zástupné znaky pro vratky a výměny

Zástupný znakPopisPříklad
{{vratka-jmeno}}Jméno zákazníkaJan Novák
{{vratka-telefon}}Telefon zákazníka+420777777777
{{vratka-email}}E-mail zákazníkatest@test.cz
{{vratka-adresa}}Adresa zákazníkaMěstská 123, Praha 1
{{vratka-datum}}Datum přijetí vratky20.3.2023
{{vratka-datumNakupu}}Datum nákupu20.3.2022
{{vratka-objednavka}}Číslo dokladuOBJ0001
{{vratka-banka}}Bankovní spojení na zákazníka12345678/0800
{{vratka-staryProdukt}}Produkt, který zákazník vrací/vyměnujeMůj produkt
{{vratka-novyProdukt}}Produkt, za který chce zákazník ten starý výměnitMůj nový produkt
{{vratka-duvod}}Důvod vráceníŠpatná velikost
{{vratka-z-eshopu}}Značí, zda byla vratka přijata skrz webový formulář na e-shopu (1/0)1

Ostatní zástupné znaky

{{url-sledovani}}URL pro sledování případu
{{kod-vyzvednuti}}Kód pro vyzvednutí (pouze u případů na pobočku)
{{instrukce-pro-odeslani}}Instrukce k odeslání zboží (pouze u e-shop případů)
{{pobocka-nazev}}Název pobočky, ke které případ náleží
{{pobocka-adresa}}Adresa pobočky, ke které případ náleží